Voltooid: catalogus over Emanuel de Witte voor Stedelijk Museum Alkmaar

Gerdien Wuestman

Terug

in het kort


Gerdien Wuestman produceert al ruim twintig jaar teksten voor musea en andere culturele instellingen in binnen- en buitenland. Als afgestudeerd journalist en gepromoveerd kunsthistoricus bestrijkt zij het hele terrein, van publieksteksten tot wetenschappelijke catalogi. Snel, vakkundig en betrouwbaar.

projecten / publicaties


Publicaties in museumcatalogi

  • Chr. M. Klinkert en Y. Bleyerveld (et al.), Caesar van Everdingen (1616/1617-1678), schilder met een vleiend penseel, tent. cat. Alkmaar (Stedelijk Museum, 2016-17 (catalogusteksten)
  • G. Luijten en A. Wheelock (et al.), From Drawings to Paintings, tent. cat. Washington (National Gallery of Art) en Parijs (Fondation Custodia), 2016-17 (catalogusteksten)
  • J. Shoaf Turner en R.J. te Rijdt (et al.), Home and Abroad. Dutch and Flemish Landscape Drawings from the John and Marine van Vlissingen Art Foundation, tent. cat. Amsterdam (Rijksmuseum) en Parijs (Fondation Custodia), 2015-16 (catalogusteksten)
  • H. Buijs en G. Luijten (et al.), Goltzius to Van Gogh. Drawings and Paintings from the P. & N. de Boer Foundation, tent. cat. Parijs (Fondation Custodia), 2014-15 (catalogusteksten)
  • I. Ember (et al.), Rembrandt and the Dutch Golden Age, tent. cat. Boedapest (Szépmüvészeti Múzeum), 2014 (catalogusteksten)
  • G. Wuestman, ‘La pittura olandese. Una storia di successo’, in La ragazza con l’orecchino di perla: Il mito della Golden Age: Da Vermeer a Rembrandt: capolavori dal Mauritshuis, tent. cat. Bologna (Palazzo Fava), 2014, pp. 33-55
  • G. Wuestman, ‘Meer dan alleen Rubensgraveurs’ en ‘Een herontdekt schilderij van Schelte à Bolswert’, in Van Bolswert naar Antwerpen, tent. cat. Bolswert (Titus Brandsma Museum), 2013, pp. 43-104, resp. pp. 105-109
  • G. Wuestman, Rembrandt and His Contemporaries. The Golden Age of Dutch Art, tent. cat. Istanbul (Sakip Sabanci Museum), 2012
  • G. Wuestman, The Golden Age of Dutch Painting. Masterpieces from the Rijksmuseum, tent. cat. Doha, Qatar (Museum of Islamic Art), 2011
  • G. Wuestman, ‘Prenten naar Philips Wouwerman’ in Philips Wouwerman 1619-1668, tent. cat. Kassel (Gemäldegalerie Alte Meister) en Den Haag (Mauritshuis), 2009-10, pp. 54-65
  • G. Wuestman, ‘ «Zoo moet het onder de menschen komen ». Jan Toorop en de reproductie’ in Jan Toorop, studies naar zijn werk en correspondentie in de collectie van Museum Het Valkhof, tent. cat. Nijmegen (Museum Het Valkhof), 2009, pp. 17-53
  • L.M. Helmus en G. Wuestman, Saenredam. La fachada occidental de la iglesia de Santa María de Utrecht, tent. cat. Madrid (Museo Thyssen-Bornemisza), 2008-09
  • P. Biesboer (et al.), Salomon, Jan, Joseph en Dirck de Bray. Vier schilders in één gezin, tent. cat. Haarlem (Frans Hals Museum) en Dulwich (Picture Gallery), 2008 (catalogusteksten)
  • J. Bikker, Y. Bruijnen, G. Wuestman (et al.), Catalogue of paintings of the Rijksmuseum, Amsterdam. Northern Netherlandish Artists born between c. 1570 and 1600, coll. cat. Amsterdam (Rijksmuseum), 2007
  • G. Wuestman, ‘Herman van Swanevelt als peintre-graveur’ in Het zuiden tegemoet. De landschappen van Herman van Swanevelt (ca. 1603-1655), tent. cat. Woerden (Stadsmuseum), 2007, pp. 63-71
  • G. Wuestman, ‘Berchem als etser: licht, meesterlijk en onnavolgbaar’ in Nicolaes Berchem. In het licht van Italië, tent. cat. Haarlem (Frans Hals Museum), Schwerin (Staatliches Museum) en Zürich (Kunsthaus), 2006-07, pp. 119-31 en 153-57 (essay en catalogusentries)
  • B.A. Kolwalckzyk en G. Luijten (et al.), L’Età di Rembrandt. I disegni olandesi della Biblioteca Reale di Torino, tent. cat. Turijn (Biblioteca Reale) 2006-07 (catalogusteksten)
  • G. Luijten, A. van Suchtelen (red.), Dageraad van de Gouden Eeuw. Noordnederlandse kunst 1580-1620, tent. cat. Amsterdam (Rijksmuseum), 1993-94 (biografieën en catalogusteksten)


Publicaties in wetenschappelijke bladen

  • G. Wuestman, ‘Een nieuw ontdekte voorstudie door Frans van Mieris’, Delineavit et Sculpsit 39 (2015), pp. 44-49
  • G. Wuestman, ‘C.H. van Meurs and his fijnschilder prints: a mysterious printmaker with a forgotten oeuvre’, Simiolus 37 (2014), pp. 118-40
  • G. Wuestman, boeksignalement van Peter Fuhring et al. (eds.), l'Estampe au Grand Siècle. Études offertes à Maxime Préaud, The Burlington Magazine CLIV (2012), p. 131
  • G. Wuestman, ‘Een portret van Jan Six van Chandelier?’, Maandblad Amstelodamum 98 (2011), pp. 147-54
  • G. Wuestman, ‘Nieuwe biografische gegevens over Dirck Wijntrack (Heusden in of vóór 1618-1678 Den Haag)’, Oud Holland 123 (2010), pp. 78-79
  • G. Wuestman, boeksignalement van Eva-Maria Hanebutt-Benz und Isabella Fehle (ed.), “Die also genannte Schwarze Kunst in Kupfer zu arbeiten”. Technik und Entwicklung des Mezzotintos, The Burlington Magazine CLII (2010), p. 557
  • G. Wuestman, ‘Wouwerman on Delftware’, The Rijksmuseum Bulletin 57 (2009), pp. 237-42
  • R. Ekkart en G. Wuestman, ‘Anthonie Palademedesz.' zogenaamde portretten van het echtpaar De Witte opnieuw geïdentificeerd’, Bulletin van het Rijksmuseum 54 (2006), pp. 351-57
  • I. Verslype en G. Wuestman, ‘Een groepsportret met een veelbewogen geschiedenis. Moderne onderzoekstechnieken leiden tot nieuwe toeschrijving’, Bulletin van het Rijksmuseum 54 (2006), pp. 401-11
  • G. Wuestman, ‘Withered Nell or Rembrandt’s aunt? Prints of tronies and their titles’, Simiolus 34 (2006), pp. 58-77
  • G. Wuestman, ‘Het familjie boeckje van Pieter Boudaen Courten (1594-1668). Memoires van een geportretteerde’, Bulletin van het Rijksmuseum 53 (2005), pp. 43-61
  • G. Wuestman, ‘Landschap met drie meisjes bij eene fontein zittende. Een nieuwe toeschrijving en een nieuwe identificatie’, Bulletin van het Rijksmuseum 52 (2004), pp. 131-35 (Herdrukt in Delfia Batavorum 16 (2006), pp. 45-50)
  • G. Wuestman, recensie van Ellen G. D’Oench: “Copper into gold”: prints by John Raphael Smith 1751-1812, Simiolus 29 (2001), pp. 198-202
  • G. Wuestman, ‘Prijzen van Rubensgrafiek in de zeventiende eeuw’, Delineavit et Sculpsit, nr. 19 (1998), pp. 1-7
  • G. Wuestman, ‘Frederick de Wit & Pierre II Mariette’, Print Quarterly 14 (1997), pp. 311-13
  • G. Wuestman, ‘Nicolaes Berchem in print: fluctations in function and significance of reproductive engraving’, Simiolus 24 (1996), pp. 19-53
  • G. Wuestman, ‘The mezzotint in Holland: “easily learned, neat and convenient”’, Simiolus 23 (1995), pp. 63-89


Overige publicaties

  • G. Wuestman, ‘Ghegoten int iaer MCCCCCXL'’, Bulletin van de Vereniging Rembrandt 27 (2017), 3, pp. 18-20
  • G. Wuestman, ‘A naked woman en andere mezzotints naar Frans van Mieris’, in E. Schavemaker et al. (red.), ‘Gij zult niet feestbundelen!’ 34 bijdragen voor Peter Hecht, Amsterdam, pp. 255-261
  • G. Wuestman, ‘Zonder onderzoek staat alles stil’, Bulletin van de Vereniging Rembrandt 26 (2016), 2, pp. 10-12
  • G. Wuestman, ‘Superieure beeldhouwkunst uit de 15de eeuw’, Bulletin van de Vereniging Rembrandt 26 (2016), 2, pp. 17-20
  • G. Wuestman, ‘Ode aan de Amsterdamse School’, Bulletin van de Vereniging Rembrandt 26 (2016), 2, pp. 34-36
  • G. Wuestman, ‘Van gentlemen's agreement naar Erfgoedwet’, Bulletin van de Vereniging Rembrandt 25 (2016), 1, pp. 6-7
  • G. Wuestman, ‘"Prachtig dat er in zo'n klein land zoveel steden met mooie verhalen zijn"’, Bulletin van de Vereniging Rembrandt 25 (2016), 1, pp. 12-13
  • G. Wuestman, ‘Het complexe oeuvre van Isa Genzken’, Bulletin van de Vereniging Rembrandt 24 (2015), 3, pp. 37-39
  • G. Wuestman, ‘Gezocht: Kennis, betrokkenheid en passie’, Bulletin van de Vereniging Rembrandt 24 (2015), 2, pp. 6-10
  • G. Wuestman, ‘Rijksmuseum Twenthe: regionale wortels, nationale allure’, Bulletin van de Vereniging Rembrandt 24 (2015), 2, pp. 11-12
  • G. Wuestman, ‘Matisse on tour: hoe La perruche et al sirène de show stal in Londen en New York', Bulletin van de Vereniging Rembrandt 24 (2015), 1, pp. 10-12
  • G. Wuestman et al., Het Mauritshuis & de Vereniging Rembrandt, boekje ter gelegenheid van de heropening van het Mauritshuis, 2014 (met bijdragen van de conservatoren)
  • G. Wuestman, 50 werken voor het Mauritshuis, 2014 (webpublicatie www.verenigingrembrandt.nl)
  • G. Wuestman, ‘Vingerafdrukken’, de Volkskrant 18 juni 2014, pp. 20-21 (beeldreportage)
  • G. Wuestman, Rijksmuseum, met dank aan de Vereniging Rembrandt, boekje ter gelegenheid van de opening van het Rijksmuseum, Den Haag 2013
  • G. Wuestman, ‘Een portretminiatuur thuisgebracht’, in Face Book. Studies on Dutch and Flemish Portraiture of the 16th-18th centuries. Liber Amicorum Presented to Rudolf E.O. Ekkart on the Occasion of his 65th Birthday, Leiden 2012, pp. 359-64
  • G. Wuestman, ‘Samen op de bres voor de Collectie Nederland’, Bulletin van de Vereniging Rembrandt 21 (2012), 3, pp. 10-11
  • G. Wuestman, ‘Lievens als tekenaar: kameleon op papier’’, Kunstschrift 33 (2009), pp. 14-19
  • G. Wuestman, ‘Landschap met drie meisjes bij eene fontein zittende. Over een schoorsteenstuk in ’t Wapen van Spangien aan de Oude Delft’, Delfia Batavorum 16 (2006), pp. 45-50 (Eerder verschenen in het Bulletin van het Rijksmuseum 52 (2004), pp. 131-35)
  • G. Wuestman, De Hollandse schilderschool in prent. Studies naar reproduktiegrafiek in de tweede helft van de zeventiende eeuw, dissertatie (Universiteit Utrecht) 1998
  • G. Wuestman, Nicolaes Berchem: invloedrijk inventor, brochure bij gelijknamige tentoonstelling in Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen) 1996
  • G. Wuestman, ‘Van schilderij naar prent: reproduktiegrafiek in de zeventiende eeuw’, kM 4 (1994), pp. 9-11


Tentoonstellingen

  • Rembrandt and His Contemporaries. The Golden Age of Dutch Art, tent. Istanbul (Sakip Sabanci Museum), 2012 (zaalteksten)
  • The Golden Age of Dutch Painting. Masterpieces from the Rijksmuseum, tent. Doha, Qatar (Museum of Islamic Art), 2011 (zaalteksten en brochure)
  • Nicolaes Berchem. In het licht van Italië, tent. Haarlem (Frans Hals Museum), Schwerin (Staatliches Museum) en Zürich (Kunsthaus), 2006-07 (selectie prenten)
  • Nicolaes Berchem. Invloedrijk inventor, tent. Rotterdam (Boijmans Van Beuningen), 1996 (concept, selectie, zaalteksten en publieksboekje)
  • The Renaissance Print, tent. Amsterdam (Rijksmuseum, Rijksprentenkabinet), 1994 (deel zaalteksten)


Redactie- en productiewerk

  • Bulletin van de Vereniging Rembrandt, 2009-heden (samenstelling, interviews en teksten)
  • G. Wuestman (red.), Emanuel de Witte (1616/17-1691/92. Meester van het licht, tent. cat. Alkmaar (Stedelijk Museum), 2017 (ter perse)
  • A.C. Koldeweij et al., Henri de Fromantiou. Vorstelijke illusies, Maastricht 2015 (redactie)
  • B. Heijne et al., Cultuur en media in 2015, Amsterdam 2009 (tekstredactie)
  • E. Hinterding, Rembrandt etchings from the Frits Lugt collection, Bussum/Parijs 2008 (redactie)
  • O. Moore en M. Ma Jinhong, Antieke bronzen: meesterwerken uit het Shanghai Museum, Groningen (Groninger Museum), 2008 (tekstredactie)