Nathalie Dufais

Freelance onderzoeker, tentoonstellingsmaker en redacteur voor de culturele sector

Nathalie Dufais

Nathalie Dufais

email nathalie@lettermatters.nl
website https://www.lettermatters.nl/
specialismen (oorlogs)herkomstonderzoek beeldende kunst cultureel erfgoed Herkomstonderzoek kunst vóór 1800 monografieën en oeuvrecatalogi schilderijen zeventiende eeuw

opdrachtgevers (selectie)

Mariniersmuseum, Rotterdam; Mauritshuis, Den Haag; Restitutiecommissie, Den Haag; ; Dordrechts Museum

 

projecten / publicaties (selectie)

 

Onderzoek

  • Onderzoek 'Rotterdam na het bombardement 1940', t.b.v. Mariniersmuseum, Rotterdam (2020 en 2022)
  • Herkomst- en kunsthistorisch onderzoek, Restitutiecommissie, Den Haag (2011, 2013 en 2018)
  • Productie & onderzoek project website/database '125 jaar Openbaar Kunstbezit’, Vereniging Rembrandt, Den Haag (2008)
  • Onderzoek Hollands classicisme in de zeventiende-eeuwse schilderkunst, Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam (1999)
  • Onderzoek Arent de Gelder (1645-1727) Rembrandts laatste leerling, Dordrechts Museum, Dordrecht (1998)
  • Onderzoek Bestandscatalogus Portraits in the Mauritshuis: 1430-1790, Mauritshuis, Den Haag (1996-1997)

 

Eigen publicaties

  • ‘Een bijzondere opdracht: zestien kopieën in aquarel van Aert Schouman in opdracht van Cornelis Ploos van Amstel’, in: RKD Bulletin - Bijdragen voor Rudi Ekkart, 2012, nr. 2, pp. 33-38
  • Diverse teksten over kunst en cultuur in Den Haag, t.b.v. dagbladen, Bureau FFKnie (2009)
  • Div. entries en kunstenaarsbiografieën in: Albert Blankert e.a., cat. tent. Hollands classicisme in de zeventiende-eeuwse schilderkunst, Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen) 1999
  • Div. entries in: Peter Schoon e.a., cat. tent. Arent de Gelder (1645-1727) Rembrandts laatste leerling, Dordrecht (Dordrechts Museum) 1998
  • ‘Aert Schouman naar Joris van der Haagen: een kopie in aquarel’, in: Mauritshuis in Focus, juni/juli 1998, pp. 29-34
  • ‘Van theater tot woonhuis. Het Marcellus theater in Rome’, in: Skript, nr. 4, 1995, pp. 289-296

 

 

Meer over Nathalie Dufais