in het kort
Saskia Cohen-Willner (1969) schreef tijdens haar studie Kunstgeschiedenis de bestandscatalogus Italiaanse schilderijen 1300-1500 voor het Museum Boijmans van Beuningen. Ze doceert tegenwoordig Kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam en zal in 2015 promoveren op een proefschrift over het Schilder-boeck van Karel van Mander. Ze publiceert over Nederlandse en Italiaanse kunst en kunsttheorie en werkt daarnaast voor musea en kunsthandel als onderzoeker en tekstschrijver.
Recentelijk (2015) was Saskia Cohen-Willner als gastconservator verbonden aan het Rijksmuseum Twenthe voor de tentoonstelling Metamorphosen. Ovidius en de hedendaagse kunst. Ze deed hiervoor onderzoek, schreef teksten, vervaardigde de audiotour en stelde de presentatie samen van uitgaven van Ovidius’ Metamorphosen uit het bezit van Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam.
projecten / publicaties
Projecten
Voorjaar 2015
De Italiaanse Levens in het Schilder-boeck van Karel van Mander, dissertatie Universiteit van Amsterdam 2015.
2014-2015
Gastcurator voor Metamorphosen, een tentoonstellingsproject in opdracht van het Rijksmuseum Twenthe in samenwerking met de Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam. De tentoonstelling loopt van 25 januari 2015 – 4 oktober 2015.
2013
Diverse bijdragen over Karel van Mander en Joachim von Sandrart aan de internetbron: http://ta.sandrart.net/
2013-heden
Onderzoek in opdracht van o.m. Kunsthandel Laméris, Amsterdam.
2011-heden
Voor de UvA verzorg ik op freelance basis verschillende vakken in de bacheloropleidingen Kunstgeschiedenis en Algemene Cultuurwetenschappen (Visuele Analyse en Kunsttechnieken, Inleiding in de Kunstgeschiedenis, Excursie Venetë, tutoraat eerste- en tweedejaars Kunstgeschiedenis, Canon van de Europese Cultuur). Daarnaast geef ik in een gecombineerde minor van KG, ACW en Filosofie het vak Ontwikkeling van de Esthetica, over de ontwikkeling van de kunsttheorie tot aan Winckelman.
2008
Publieksboekje voor het Museum Het Rembrandthuis ten behoeve van de tentoonstelling Jacob Backer (1608/9-1651).
2006-2009
In opdracht van kunsthandel Hoogsteder & Hoogsteder rapportages over de schilderijen en tekstborden voor verkooptentoonstellingen.
2005- heden
Auteur voor Museumtijdschrift, Kunstschrift, Antiek.
Publicaties:
Wetenschappelijk
- “Between painter and painter stands a tall mountain: Karel van Mander’s Italian Livesin the Schilder-boeck as a source for understanding the migrating artist”, Nederlands Kunsthistorisch Jaarboek 63 (2014), pp. 312-347.
- Joachim von Sandrart: Teutsche Academie der Bau-, Bild- und Mahlerey-Künste, Nuremberg 1675–1680, scholarly annotated online edition, red. T. Kirchner e.a., 2008–2012: diverse bijdragen over Karel van Mander en Joachim Sandrart; http://ta.sandrart.net/
- “Karel van Mander’s Italian itinerary: notes on the dating of his travels”, Aux quatre vents. A Festschrift for Bert W. Meijer, Florence 2002, pp. 255-258.
- “Een schilderij van Jacopo Palma il Giovane in een vroeg zeventiende-eeuwse Amsterdamse verzameling”, Oud Holland 113 (1999), nr. 4, pp. 175-180.
Catalogi
- Saskia Willner en Eva C. Kleeman, Italiaanse schilderijen 1300-1500: eigen collectie Museum Boijmans van Beuningen Rotterdam, Rotterdam 1993.
Populair
- “Botticelli. Icoon van de renaissance”, Museumtijdschrift 23 (2010), nr. 1, pp. 16-21.
- “Schoon en verheven. Romantische landschappen”, Museumtijdschrift 22 (2009), nr. 5, pp. 24-27.
- “De geboorte van de schilderkunst: de Meester van Flémalle en Rogier van der Weyden”, Museumtijdschrift 22 (2009), nr. 3, pp. 16-19.
- “Romeyn de Hooghe”, Museumtijdschrift 22 (2009), nr. 1, pp. 20-22.
- “Oude Meesters van de stad Amsterdam”, Kunstschrift 53 (2009), nr. 1, p. 54.
- “Jacob Backer”, Museumtijdschrift 21 (2008/2009), nr. 8, pp. 30-33.
- “Stradanus. Een vlaamse kunstenaar aan het hof van de Medici in Florence”, Museumtijdschrift 21 (2008/2009), nr. 8, p. 17.
- “Adopteer een collectie!”, Museumtijdschrift 21 (2008), nr. 7, p. 57.
- “Pictor Angelicus. Een echte Fra Angelico”, Museumtijdschrift 21 (2008), nr. 3, pp. 42-43.
- “Giovanni Battista Piranesi. Levend verleden”, Museumtijdschrift 21 (2008), nr. 1, pp. 40-43.
- “Kunstcentra zonder kunst”, bespreking van het JHeronymus Bosch Art Center in Den Bosch en het Johannes Vermeer Center in Delft, Museumtijdschrift 20 (2007), nr. 6, p. 51.
- “De Nederlanden”, bespreking van Jos Koldewij, Alexandra Hermesdorf & Paul Huvenne, De schilderkunst der lage landen. Deel 1: De Middeleeuwen en de zestiende eeuw, Amsterdam 2006”, Museumtijdschrift 20 (2007), nr. 2, p. 53.
- “Nicolaas Berchem. Paradijselijke landschappen”, Museumtijdschrift 20 (2007), nr. 1, pp. 24-28.
- “Pronkstillevens van Willem Kalf, een weergaloos illusionist”, Museumtijdschift 19 (2006), nr. 8, pp. 12-16.
- “Italiaanse schilderijen 1300-1500. Eigen collectie Museum Boymans-van Beuningen”, Antiek (1993).
Presentaties
- Vasari’s legacy North of the Alps: the development of a critical vocabulary of art in the Northern Netherlands of the early seventeenth century, congres van de Renaissance Society of America, Berlijn, maart 26-28, 2015 [verwacht]; sessie: Vasari and His Legacy – o.l.v. dr. Noah Charney.
- Between painter and painter stands a tall mountain: Karel van Mander’s Italian Lives in the Schilder-boeck as a source for understanding the migrating artist, symposium NKJ 63 – Kasteel Well, december 18, 2012.
- Hier begint de magher afjonsticheyt in't verborgen haer swarte wiecken te roeren. Karel van Mander over wedijver en emulatio in Rome, Universiteit Groningen 2004.
- The original Italian Lives by Karel van Mander: an annotated edition of his original remarks in the Italian Lives of the Schilder-boeck, OSK, Utrecht 2001.
- Karel van Mander and Venetian painting, symposium Venice and the North, Museum Het Catharijneconvent, Utrecht, 17 mei 1999.
- Karel van Manders original Italian Lives, OSK, Utrecht 1999.